Recenzie | "Degustatoarele" de Rosella Postorino

Germania, 1943. Rosa Sauer ramane fara parinti in urma bombardamentelor asupra Berlinului. Hotaraste sa se refugieze in satul socrilor ei, care se afla la mica distanta de Barlogul Lupului - ascunzatoarea lui Hitler. Intr-o dimineata, cativa soldati SS o anunta ca a fost aleasa drept una dintre degustatoarele lui Hitler: de acum, de trei ori pe zi, ea si alte noua femei vor merge intr-o cazarma si vor gusta mancarurile pregatite pentru Fuhrer, ca sa se asigure ca nu sunt otravite.

Obligate sa infrunte zilnic moartea, Rosa si celelalte degustatoare se impart in prietene si rivale, se consoleaza si se tradeaza, se indragostesc si asteapta sfarsitul razboiului. Dar care dintre ele va supravietui?

Inspirandu-se din povestea reala a lui Margot Wolk, Rosella Postorino relateaza incercarile prin care trece o femeie fragila confruntata cu violenta istoriei.

Odată cu apariția romanului “Tatuatorul de la Auschwitz”, subiectul Holocaustului a devenit unul de actualitate. Au apărut nenumărate romane, unele fiind pură ficțiune, altele fiind inspirate din fapte reale. Cartea scrisă de Rosella Postorino nu se axează pe război, cât pe viața a 10 femei obligate să lucreze, indirect, pentru Adolf Hitler.

Romanul a fost inspirat din viața lui Margot Wolk, una dintre cele 15 femei care au degustat mâncarea lui Hitler și singura care a supraviețuit. Puteți citi aici un articol în engleză despre Margot. Aceasta a ascuns vreme de 70 de ani faptul ca a fost una dintre decustătoarele lui Hitler, mai întâi de frica de a nu fi ucisă, iar apoi de teama de a nu fi judecată pentru alegerile pe care le-a făcut pentru a supraviețuii.

Deși are la bază fapte reale, “Degustătoarele” este un roman de ficțiune istorică. Rosella Postorino respectă detaliile oferite de Margot și atribuie pentru Rosa Sauer, personajul principal al romanului, aproape toate întâmplările și deciziile adevăratei degustătoare.

Atâta timp cât există învingători, vor exista și învinși.

Totuși, istoria ar trebui să fie și a celor care și-au pierdut viața în afara frontului, care au luptat pentru cauzele în care ei credeau, al celor care trăiau în bucăre de frica bombelor, sau care mureau de foame din cauza rațiilor prea mici de mancare… obligați sau de bună voie.

E de ajuns să pomenești numele lui Hitler sau să spui ceva despre nazism și simți cum te cuprind fiori reci. Răutatea lui Hitler, manipularea lui Goebbles, sângele rece de care a dat dovadă Hoss, tiranía lui Himmler sau nepăsarea de care a dat dovadă Vaticanul în timpul războiului sunt doar câteva “motive” pentru care au murit peste șase milioane de evrei și alte milioane de oponenți sau dușmani ai regimului din Germania.

Rosella Postorino a ales un subiect delicat, dar pe care l-a dus cu succes până la final. Rosa Sauer nu este cel mai bine construit personaj: este un pic capricioasă (un pic mai mult) și nu știe exact ce simte împotriva “serviciului” pe care-l are. Nu știe dacă să aprecieze faptul că are parte de trei mese zilnice și un salariu care-i ajută familia să supraviețuiască pe timp de război sau dacă trebuie să urască nazismul pentru că i-a ucis familia și i-a trimis bărbatul pe front, în Rusia.

Romanul urmărește viața Rosei Sauer. După ce a fost forțată să plece din Berlinul aflat în plin război, Rosa își duce traiul chinuit într-un sătuc din Bavaria (actuala Polonia). Nu are parte de fericire și nu îi rămân decât amintirile și scrisorile venite de la Gregor, soțul ei. Deși Rosa încerca să se apropie de celelalte degustătoare, fiecare își trăiește propria dramă, sub amenințarea unei posibile morți. Când este anunțată că soțul ei a dispărut în misiune, lumea ei se prăbușeste.

Wolfsschanze (Bârlogul Lupului)

Femeile erau aduse zilnic în Wolfsschanze (Bârlogul Lupului), ascunzătoarea secretă a Führerului. Deși îi gust mâncarea, femeile nu îl văd niciodată pe cel pentru care își riscă viața la fiecare masă. Sunt tratate dur de către soldații germani din Schutzstaffel (SS) și au parte rar de privilegii, dacă pot fi numite așa.

Teama și lipsa lui Gregor o împing în brațele inamicului. Deși este conștientă că deciziile pe care le ia nu fac decât să îi pună în pericol viața, inimii nu îi poți porunci. La final, această iubire îi va salva viața, fiind singura dintre degustătoare care va supravietui recuceririi Poloniei de către ruși.

Dacă va reuși până la urmă să fie ferictă, vă las pe voi să aflați din paginile cărții.