Recenzie | "Bibliotecara de la Auschwitz" de Antonio G. Iturbe

Actualizată în: 11 mar. 2021

Jurnalistul spaniol Antonio Iturbe a scris o poveste sfâșietoare a vieții de la 9 la 16 ani a Ditei Kraus, adevărata bibliotecară și supraviețuitoare a lagărelor de concentrare Auschwitz-Birkenau și Bergen-Belsen, o poveste pe care oricine o va găsi dificil de uitat.

Dita Polachova, o evreică de oigine cehă, a fost crescută într-o casă iubitoare din Praga, fiind copil singur la părinți. Până la vârsta de 14 ani, o mână de cărți zdrențuite, probabil cea mai mică bibliotecă din lume, au ajutat-o să supraviețuiască în infern, oferindu-i un scop în mijlocul ororilor din lagărul de exterminare Auschwitz-Birkenau.

Viața ei a început să se schimbe în martie 1939, când naziștii au invadat Cehoslovacia, l-au arestat pe tatăl ei - care era un reputat avocat - și au evacuat familia din casa lor din Praga pentru a fi mutați într-un alt apartament, cu mult mai mic, pe care trebuiau să îl împartă cu alte persoane. În 1941 au fost din nou evacuați și mutați în ghetoul evreiesc.

În noiembrie 1942, Dita și părinții ei au fost trimiși în ghetoul de la Terezin, iar în decembrie anul următor, la Auschwitz, unde i-a fost tatuat numărul 73305. Dita și mama ei au fost găzduite într-una din cazărmile femeilor din așa-numita tabără „Familia” BIIb - separată de principalele "facilități", un bloc construit pentru a înșela inspectorii neutri și Crucea Roșie - să creadă că Auschwitz nu este un lagăr de exterminare.

Blocul 31 pentru copii, un centru de zi pentru ca tinerii să nu stea în calea prizonierilor care munceau - era condus de carismaticul tânăr sionist Fredy Hirsch, pe care Dita îl cunoscuse ca instructor de sport la Praga și mai târziu la Terezin, unde condusese departamentul pentru tineri și copii. A fost un educator care a folosit o mână de cărți zdrențuite, introduse în tabără pe ascuns, pentru a crea o mică oază de relativă normalitate.

Primul transport de la Terezin în tabăra familiei a fost în septembrie 1943. Ei trebuiau să "locuiască" acolo doar pentru o perioadă de șase luni, urmând ca în luna iunie să ajungă în camerele de gazare, lucru pe care Dita era decisă să îl împiedice... cu orice preț.

Moartea lui Hirsch în martie 1944 - o crimă trecută drept sinucidere - a cufundat-o pe Dita într-o depresie. Cumva, a găsit puterea de a merge mai departe. Nu s-a lăsat înfrântă chiar și după ce tatăl ei a murit de foame, la vârsta de 44 de ani, sau după ce Dita și mama ei s-au numărat printre cele 1.000 de femei trimise într-un lagăr de lucru din Hamburg, apoi la Bergen-Belsen.

Chiar și fără frica camerelor de gazare, lagărul a fost o mașinărie de ucids. Trupele britanice care au eliberat Bergen-Belsen, în aprilie 1945, au găsit grămezi de cadavre putrezite și mii de prizonieri bolnavi și înfometați, inclusiv Dita, care se îmbolnăvise de tifos.

În timp ce era în carantină înainte de întoarcerea lor la Praga, în iunie 1945, mama ei s-a îmbolnăvit și a murit două zile mai târziu, lăsând-o pe Dita orfană chiar înainte de împlinirea a 16 ani. La câteva săptămâni după întoarcerea în oraș, Dita l-a întâlnit pe viitorul ei soț, Otto Kraus, pe care l-a recunoscut drept unul dintre instructorii pe care i-a avut în blocul pentru copii.

S-au căsătorit în 1947 și s-au mutat în Israel doi ani mai târziu. Au trăit în kibutzul Givat Chaim și au predat la o școală pentru copiii evrei refugiați din Europa.

Romanul tulburător al lui Iturbe nu pretinde niciodată că este altceva decât o relatare fictivă a evenimentelor din viața reală. El pictează o imagine a brutalității dureroase a vieții din Auschwitz, a uciderii a milioane de oameni, a violenței bolnăvicioasă a gărzilor lagărului, dar și a disperării care domnea printre deținuți.

În tot romanul simțim prezența apăsătoare a îngerului morții, doctor și „SS-Hauptsturmführer Josef Mengele”, întruchipare a celui mai pur rău. Mengele a supraviețuit războiului și a fugit în America de Sud, ajutat de averea familiei sale și de prietenii italieni. A reușit să evite capturarea pentru tot restul vieții sale și a murit în Argentina, înecat în timp ce se afla la plajă.

Deși ea este personajul principal, există și capitole dedicate altor prizonieri - un memento esențial că fiecare persoană avea propriile povești, multe pierdute acum în cenușa în care și-au găsit ultimul loc de odihnă, în acel iad de pe pământ. În ciuda groazei de neimaginat pe care Iturbe o descrie atât de viu, rămân momente de speranță și chiar de frumusețe - un memento convingător al umanității.

Totuși, așa cum am zis si când am scris recenzia pentru "The Auschwitz Violin", cred ca eu nu rezonez deloc bine cu modul spaniolilor de a scrie. Deși povestea în sine a fost foarte emoționantă și cursivă, am trecut foarte greu de prima jumătate a cărții. Am vrut să o abandonez de foarte multe ori, dar m-am încăpățânat să o citesc.

În 2020, Dita și-a publicat memoriile. O să revin cu o părere, pentru că nu îi pot spune recenzie, imediat după cei voi apuca să citesc cartea.

"Faptul că am cunoscut-o pe Dita Kraus este unul dintre cele mai importante lucruri care mi s-au întîmplat vreodată.”

- Antonio G. Iturbe