Recenzie | "The Auschwitz Violin" de Maria Àngels Anglada

Actualizată în: 10 mar. 2021

"The Auschwitz Violin" este un un mic roman, mai mult o nuvelă, care a fost scris în catalană de Maria Àngels Anglada. Este o cărticică care îl face pe cititor să empatizeze foarte bine cu ororile Holocaustului și cu lagărele de concentrare. De asemenea, are o poveste unică care face ca cartea să iasă în evidență. lLa baza cărții se află o poveste reală.

Povestea este spusă prin ochii unui fabricant de vioare polonez, care este forțat să facă o vioară care să fie folosită de un mare nazist. Așa am aflat despre înșelăciunea naziștilor față de cetățenii germani, despre greutatea lagărelor de concentrare - despre greutatea de a fi evreu. De asemenea, am învățat multe despre modul în care se face o vioară, ceea ce mi s-a părut interesant.

Au existat diferite aspecte ale Holocaustului pe care nu le știam înainte să citesc cartea. Nu știam că muzica era foarte importantă pentru naziști pentru divertisment. Nu știam despre experimentele pe care naziști le efectuau pe prizonierii din lagăr - cum naziștii ar încerca să facă transplanturi de os, nervi, mușchi sau orice altceva le mai trezea lor interesul, fără anestezice și să încerce să creeze gemeni conjugați, să facă experimente de sterilizare și sunt doar câteva din experimentele lui Mengele.

“It isn’t true, is it, Daniel, that music can tame the beasts? Yet, in the end, a song lives.”

Au existat momente în această carte când producătorul de vioară era atât de obosit și atât de stors de puteri încât am putut simți disperarea și durerea lui. Totuși, ceea ce m-a impresionat atât de mult a fost determinarea și capacitatea lui de a se concentra atât de tare asupra sarcinii de a face vioara. M-a făcut să reflectez și să mă gândesc la cât de important ar fi fost pentru ceilalți deținuți să aibă la ce să se gândească sau ce să facă astfel încât să treacă mai ușor peste situația oribilă în care se aflau.

Totuși, comparând această cărticică cu alte cărți despre Holocaust pe care le-am citit, am simtit că i-a lipsit ceva. Ori a fost cartea prea mică, ori nu rezonez eu bine cu autorii spanioli, dar am simțit că pe alocuri a fost destul de seacă.

Nota mea: 3 ⭐⭐⭐