Recenzie | "Monsieur Ka" de Vesna Goldsworthy

Prima carte a unui autor rus pe care am citit-o a fost Anna Karennina a lui Lev Tolstoi și am adorat ecranizarea filmului din 1997 cu Sophie Marceau și Sean Bean (scuze, Jude Law). Încă de când am citit Anna Karenina, o carte care m-a marcat, m-am întrebat ce s-a întâmplat oare cu Serghei, fiul Annei și a lui Vronsky, după ce mama lui s-a sinucis, iar tatăl lui a plecat la război, fară intenția de a se intoarce.

Povestea este spusă din perspectiva lui Albertine, o franțuzoică mutată în Anglia împreună cu Albie, soțul ei. În 1947, după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, lumea încă nu și-a revenit. Albie lucrează pentru Guvern și din această cauză este mai mult plecat cu treburi în afara țării, iar Albertine petrece foarte mult timp singură. Ca să evite asta, Ber se angajează ca însoțitor al unui emigrant rus… și de aici, totul va lua o altă întorsătură.

"Monsieur Karenin" reconstituie istoria unor supraviețuitori, vechea familie Karenin care a fugit din Rusia Imperială și pe care războaiele și lupta continuă pentru viață au adus-o la Londra. Au ales Anglia știind că vor fi nevoiți să se desprindă de religia și cultura lor, luând-o de la capăt într-o lume străină și reticentă, înt-un Imperiu Britanic aflat în declin, unde nimeni nu le va înțelege trecutul princiar.

Printre frânturi din istoria Rusiei, dramele provocate de război, nedreptățile comise împotriva evreilor, viețile distruse de regimuri bolnave și lupte pentru putere, descoperim viața obișnuită pe care o duce familia Carr (aceștia fiind numele englezesc pe care l-au ales atuncicând au fugit din Rusia Imperială).

Serghei este acum un văduv excentric ce are o familia restrânsă, dar fericită și împlinită. Fiul lui, Alex, este șeful unei fabrici de bere din Londra, un bogat afacerist ce și-a făcut un bun renume în industrie. Relațiile dintre personaje se dezvoltă plăcut: Ver petrece din ce în ce mai mult timp încompania lui Serghei, Alex se simte foarte atras de însoțitoarea tatălui său, iar Albie este totalmente absent. Cred că vă puteți imagina măcar un pic cum va decurge povestea.

În concluzie, este o carte care se citește ușor, cu o narațiune foarte bine scrisă. Trecutul ne influențează prezentul și destinul fără să ne dăm seama, iar personajele acestei cărți vor fi influențate de cele petrecute cu peste trei decenii în urmă, direct sau indirect.

Vesna Goldsworthy s-a născut la Belgrad în 1961, unde a locuit până în 1986, când s-a căsătorit cu un diplomat britanic și s-a stabilit la Londra. Aici a lucrat mai întâi la BBC World Service, apoi a îmbrățișat cariera academică. În prezent, predă literatură și scriere creativă la University of Exeter și la University of East Anglia.

Este autoarea a cinci cărți, traduse în mai multe țari și recompensate cupremii literare. A debutat în 1998 cu volumul Inventing Ruritania: The Imperialism of the Imagination. Primul ei roman, Marele Gorsky, publicat în 2015, este bestseller internațional. În 2018 îi apare romanul Monsieur Karenin (Monsieur Ka), primit cu entuziasm de critică și de public.