Recenzie | "Block 46" de Johana Gustawsson (Emily Roy & Alexis Castells #1)

După ce am citit primul capitol, am făcut o pauză pentru a încerca să înteleg povestea. Este o poveste brutală și îngrozitoare, dar care mi-a plăcut atât de mult. Este un roman care cuprinte tot ceea ce mie îmi place: un nordic noir veritabil, un criminal în serie care ucide în Suedia și în Marea Britanie, un caz investigat de un duo britanic delicios, iar povestea din trecut este dominată de lagărele naziste din cel de-Al Doilea Război Mondial. Nordic noir, nazism și ficțiune istorică. Ce îmi pot dori mai mult de atât?

„Block 46” este o lectură provocatoare, este o poveste care depășește barierele timpului, fiind împârțită între zilele noastre și înapoi în 1944. Holocaustul este unul dintre subiectele mele preferate și am citit nenumărate cărți pe această temă. Capitolele respective sunt întunecate, pe alocuri macabre, iar autorul a avut, fără îndoială, să șocheze, lucru care i-a nreușit din plin, dar nu mă așteptam la altceva de la un nordic noir.

Mi-a plăcut că acțiunea romanului a fost împărțit între Suedia și Londra. Cel puțin, pentru mine, acest lucru a oferit cărții un farmec aparte. Mi-a plăcut și colaborarea dintre forțele de poliție ale celor două state. E bine de știu că, la nevoie, poate exista o bună colaborare între cei care ar trebui să ne apere. Este întotdeauna interesant să vezi punctul de vedere al unui personaj care este, de asemenea, un profiler. Aceasta este o profesie care m-a intrigat întotdeauna și care a făcut povestea și mai atrăgătoare.

Emily Roy este un profiler care i s-a alăturat lui Alexis Castells pentru a investiga moartea unui designer suedez de bijuterii. Moartea ei brutală, care s-a petrecut în Suedia, pare să aibă legătură cu moartea a trei băieți, crime petrecute la Londra. În timp ce lucrează împreună punând piesele laolaltă, echipa este șocată să descopere că toate aceste crime pot avea, de asemenea, o legătură cu evenimentele petrecute în timpul Holocaustului în 1944.

Aceste crime sunt destul de grafice, dar autorul nu povestește sceneșe de violență gratuit, și deși, uneori, sunt greu de suportat, descrierile detaliate sunt sub formă de indicii vizuale și o necesitate relevantă pentru a avansa cu povestea criminalului. Practic, detaliile macabre ale crimelor te fac pe tine să înțelegi.

Am fost foarte plăcut impresionată de scriitura Johanei Gustawsson. ​​Romanul este format din mai multe capitole scurte, de câteva pagini, care-l fac extrem de ușor de cititi. Fiind un roman nordic noir, are partea lui de crime macabre, descrieri îngrozitoare și, mai ales, de un final surprinzător. Nu mă așteptam la așa ceva, așa că, atunci când am aflat care este criminalul, m-a "lovit" din plin.

Block 46 a fost cu mult mai mult decât sperasem de la un nordic noir. Este, probabil, unul dintre cele mai memorabile debuturi pe care le-am citit vreodată. Sfâșietoare și puternică în egală măsură. Și am auzit că volumul doi este mai bun decât primul :).

Johana Gustawsson s-a născut în 1978 la Marsilia, în Franța, și a absolvit Facultatea de Științe Politice. Este fostă jurnalistă pentru televiziune și presa franceză, iar în prezent locuiește la Londra, în Anglia, cu soțul și cei doi copii.

"Ești originară din Marsilia, de ce ai ales să scrii despre Londra și Suedia?

J. Aceste locuri mă definesc ca femeie și scriitor: nu sunt doar marsellaise și de origine franceză, sunt și londoneză și aspirantă la a deveni suedezp! Am ajuns la Londra în 2009, după șapte ani la Paris. La acea vreme, eram jurnalist, freelance pentru reviste franceze. M-am simțit imediat ca acasă în acest oraș, cu diverse sate îmbibate de istorie, parcuri minunate și pub-uri antice, toate amestecate cu o cultură cosmopolită care te inspiră. Hampstead este partea mea preferată a orașului. Este cu adevărat un refugiu care se simte la fel ca St. Mary Mead al lui Miss Marple. În ceea ce privește Suedia, soțul meu a fost cel care a adus influența scandinavă în familia noastră. El mi-a prezentat frumusețea aspră a coastei de vest, a folclorului nordic și a divinului chokladbollar (desert specific danez și suedez)!"