Recenzie | "Artista henna" de Alka Joshi (Artista henna #1)

Laksimi, o fată de șaptesprezece ani, scapă dintr-o căsnicie cumplită și învață să se descurce singură în coloratul Jaipur al anilor ‘50. Ajunge o fenomenală artistă de tatuaje cu henna, căutată de toată lumea nu doar pentru desene, ci și pentru sfaturi și confesiuni. Deși poate păstra secretele aristocrației, știe că nu le poate dezvălui pe ale sale…

Pe măsură ce succesul ei crește, Laksimi trebuie să fie atentă la invidia pe care o stârnește și la viața independentă pe care o duce. Mai ales că soțul părăsit e deja pe urmele ei și o găsește după mulți ani, având o aliată neașteptată: o soră mai mică, de existența căreia Laksimi nu avea habar. Brusc, tot eșafodajul atent construit al vieții ei e în pericol să se prăbușească.

Preparați un ceai, așezați-va înlocul preferat și bucurați-vă de descrierile vii ale vieții lui Lakshmi, cel mai solicitat artist henna din vibrantul Jaipur al anilor 1950. Bineînțeles că am căutat orașul pe Google și am fost uimită de frumosul oraș a cărui arhitectură este vopsită într-o nuanță roz pal, ceea ce înseamnă ospitalitate, în cultura lor, de aici si numele de Orașul Roz.

De mai bine de cinci mii de ani, arta complicată cu henna a fost folosită pentru a împodobi corpul pentru a celebra, pentru a aduce norocul și fericirea, cei mai talentați artiști producând o vopsea vibrantă și profundă, care va dura mai mult pe piele, de obicei de la una până la două săptămâni.

La 17 ani, Lakshmi a evadat dintr-o căsnicie abuzivă. Inițian în Agra și după în Jaipur, a avut la ea doar abilitățile ei de a desena modele unice cu henna și abilitățile ei de tămăduire a bolilor prin intermediul plantelor medicinale. A muncit din greu pentru a deveni cel mai solicitat artist de henna printre cei bogați, păstrându-și cu sfințenie secretele față de ei. Până la urma, demnitatea unei femei este cel mai de preț bun pe care îl are.

“In India, individual shame did not exist. Humiliation spread, as easily as oil on wax paper, to the entire family, even to distant cousins, uncles, aunts, nieces and nephews. The rumormongers made sure of that. Blame lay heavily in my chest. Had I not deserted my marriage, Radha would not have suffered so much, and Maa and Pitaji would not have been so powerless against an entire village.”

Independența îi este amenințată atunci când soțul ei o găsește și când viața îi este dată peste cap de apariția unei surori de a cărei existență nu știa - Radha. Lakshmi este puternică și ambițioasă, iar conversațiile pe care le poartă cu clienții ei arată cât de inteligentă este și cum are tot viitorul planificat, astfel încât să scape de sărăcie și de viața pe care o duce.

Mi-a plăcut să citesc acest roman, am savurat fiecare pagină. Aceasta oferă cititorilor povestea Hennei, o explicație a sistemului de caste din India și rețete, făcând din experiența lecturii cărții una nu numai captivantă, ci și educativă. Personajul meu preferat a fost Malik și pot spune că am detestat-o pe Radhna.

Romanul va fi ecranizat undeva în 2023, având-o pe Freida Pinto ("Slumdog millionaire") în rolul lui Lakshmi, aceasta fiind și producătorul filmului.

“What independence had changed was our people. You could see it in the way they stood, chests puffed, as if they could finally allow themselves to breathe. You saw it in the way they walked—purposefully, pridefully—to their temples. The way they haggled—more boldly than before—with the vendors in the bazaar.”

Autoarea, Alka Joshi, a scris această carte pentru mama ei, care a avut o căsătorie aranjată la vârsta de 18 ani și trei copii până la vârsta de 22 de ani - fără să aibă ocazia să aleagă sau nu aceste lucruri pentru ea însăși. Astfel, prin intermediul acestui roman, autoarea și-a reimaginat viața - ca și cum mama ei ar fi fost liberă și ar fi avut posibilitatea de a-și alege destinul. Puteți citi un interviu foarte fain acordat de aitoare site-ului Cover Stories.

Este prima carte din trilogie. Următorul roman va sări în timp 12 ani și va spune povestea lui Malik - cel care o ajută pe Lakshmi, iar cel de-al treilea va fi la o distanță de 18 ani și va spune povestea Radhnei. Abia aștept să continui călătoria! Cartea a doua a fost lansată pe 22 iunie 2021 și se intitulează "The Secret Keeper of Jaipur".

Mulțumesc fetelor mele, Ana și Cristina, pentru că m-ați însoțit în această călătorie exotică și că ați fost my buddy readers :).