Recenzie | "Perla" de John Steinbeck

Poveste de o simplitate clasica, nascuta dintr-o legenda mexicana, Perla exploreaza secretele firii umane, adincurile intunecate ale raului si luminoasele posibilitati ale iubirii. Autorul a primit Premiul Nobel pentru Literatura in anul 1962.

"It is not good to want a thing too much. It sometimes drives the luck away. You must want it just enough, and you must be very tactful with Gods or the gods."

Povestea înfiorătoare a lui John Steinbeck, Perla, face parte dintr-o selecție de nuvele. Novela ete, de fapt, o repovestire a unui basm popular mexican, iar Steinbeck spune povestea unui pescar pe nume Kino care găsește perla lumii, într-una dintre expeditiile lui. Arătând cum banii sunt rădăcina oricărui rău, Steinbeck oferă o poveste emoționantă.

Publicată pentru prima dată în 1945, Perla este povestea lui Kino, Juana și a bebelușului lor Coyotito, care într-o zi descoperă o perlă uriașă într-una dintre expedițiile lor. Dintr-o dată, întregul lor sat măsoară timpul față de momentul în care Kino a găsit perla. Chiar dacă peștele și perlele sunt sursa de trai al lui Kino, fiecare membru al satului își dorește o parte din nou-găsita bogăție a lui Kino. În loc să-l felicite pentru prețuita sa descoperire, fiecare sătean oferă o sugestie despre cum ar trebui să-și cheltuiască Kino câștigurile.

Tragedia lovește. Coyotito este mușcat de un scorpion, iar Kino și Juana se grăbesc în oraș în încercarea de a-l convinge pe doctor să-și trateze copilul. Într-o situație pătrunsă de rasism, doctorul de origine spaniolă refuză să-l trateze copil, dacă Kino nu poate să plătească consultația. Singurul obiect de valoare pe care Kino îl posedă este perla și îl asigură pe doctor că va fi recompensat odată ce perla va fi dată brokerilor.

“It was a morning like other mornings and yet perfect among mornings.”

La fel ca și medicii, brokerii de perle încearcă să-l înșele pe Kino. Chiar dacă Kino are vise mari despre ce să facă cu banii săi, tragediile continuă să se întâmple pe tot parcursul novelei. Juana îl îndeamnă să scape de acest obiect care este în mod clar un obiect al diavolului. Prin acest basm popular, Steinbeck transmite că banii sunt rădăcina tuturor relelor din lume.

Steinbeck este un maestru! O scriere imperativă, înrobitoare, care a transformat o narațiune comună într-o poveste pasională, palpitantă. O scriere atât de tulburătoare încât te trezești că încerci să nu te uiți în pagina următoare pentru a ști ce se va întâmpla, în timp ce ești lovit de sentimentele personajelor principale. A fost prima operă pe care am citit-o, dar chiar trebuie să citesc lucrările lui mai mari!