Recenzie | "Mesagerul secret al lui Churchill" de Alan Hlad

Este un roman inspirat de curajul femeilor din Direcția de Operațiuni Speciale (SOE), așa-numita „armată secretă a lui Churchill“, precum și de un raid aerian din cel de-Al Doilea Război Mondial, cunoscut sub numele de Operațiunea Jericho, asupra căruia stăruie misterul până astăzi.

În buncărul Trezoreriei din inima Londrei, figura lui Churchill insuflă respect și, mai cu seamă, încredere, iar în Camera 60, o mână de telefoniste și dactilografe speră ca devotamentul lor să contribuie la victoria Marii Britanii. Printre ele, Rose, care și-a pierdut în război întreaga familie, își găsește tot mai des refugiul în muncă. Solicitată să traducă la o întrevedere dintre De Gaulle și Churchill, nu își imaginează că această discuție va avea un impact hotărâtor asupra vieții ei. Trimisă în Franța, ce-i este familiară din copilărie, îl va întâlni pe tânărul Lazare Aron, alături de care va ajuta Rezistența Franceză și va lupta pentru eliberarea Parisului ocupat de naziști.

Bombing over London
First day of Blitz in London ©️ IWM (Imperial War Museums)

O carte de ficțiune istorică bunicică, zic eu, care povesteste depre viața ca agent SOE, unul dintre proiectele de suflet ale lui Churchill, și cum diferiții agenți au colaborat pentru a sabota armata germană în Franța ocupată de naziști.

Rose lucrează în Cabinetul de Război a lui Winston Churchill, aflat sub clădirea Trezoreriei din Westminster. Ea iși duce viața ca dactilograf, scriind rapoarte confidențiale de război. Fratele ei a fost ucis în război, pilotându-și avionul deasupra Canalului Mânecii, iar părinnții ei au fost uciși într-un combardament în 1940, în timpul Blitzului.

Când Churchill descoperă că Rose vorbește perfect limba franceză, el o recomandă Ministrului de Război ca fiind candidata perfecta pentru SOE. Rose, dornică de șansa de a juca un rol mai important în efortul de război, mai ales acum că nu mai are nimic de pierdut,decide să profit de ocazie în ciuda pericolului pe care-l va presupune noul rol.

După un antrenament acerb, ea este parașutată în Parisul ocupat de germani, cu scopul de a transporta mesaje între rezistența britanică și cea franceză. Acolo îl întâlnește pe Lazare, un luptător francez care făcea parte din rezistență și doi încep un joc periculos de-a șoarecele și pisica pentru a elibera Europa de virusul nazist.

L: „Armata franceză m-a respins. Rezistența m-a primit”.
R: „Pot să mă dea afară, dacă vor, dar eu n-o să renunț niciodată.”

Am citit destul de multe cărți despre diferite aspecte ale celui de-al Doilea Război Mondial. Rose este inteligentă, loială și capabilă. În ciuda staturii ei mici, ea este o forță de luat în seamă și dă dovadă de curaj și forță uimitoare. În loc să fie dărâmată de pierderea familiei, ea folosește ura drept combustibil pentru a-i împinge pe nemți spre înfrângere. Relația ei cu Lazare este dulce, fără a fi prea sentimentală, aproape platonică, dar reală și puternică deopotrivă. Așa cum știm, ceea ce ne e cu adevarărat destinat, va veni, chiar dacă nu imediat, așa cum ne dorim.

Unele aspecte ale cărții au fost greu de digerat, dar am știut că orice carte despre al Doilea Război Mondial va avea și părți care nu vor fi ușor de înțeles. Nu vom putea niciodată, oricât de mult am încerca, să ne punem în pielea celor care au trecut prin acest război și nici nu putem judeca alegerile pe care ei le-au făcut, de bună voie sau nu. Atunci când trebuie să faci orice pentru a supraviețui, nimic nu mai contează.

Și atunci de ce doar 4 steluțe? Acțiunea mi s-a părut unori prea grăbită. Autorul a vrut să abordeze prea multe momente cheie din lupta pentru eliberare și, cumva, totul mi s-a părut pe repede înainte. Aș fi preferat sa se axeze pe un singur eveniment mai important dar care să fie aprofundat. De asemenea, Rose a fost unul dintre cele mai norocoase personaje din literarura. Să scapi de atatea ori prin urechile acului, mie una mi se pare imposibil.

Dacă ajungeți la Londra, este musai să vizitați Chruchill War Rooms, camerele de sub Trezorierie de unde prim-ministrul Churchill a dirijat înfrângerea nemților în WWII.