Recenzie | "Dulcele sărut al Daliei" de James Ellroy (L.A. Quartet #1)

"The black Dahlia" este un roman ce are la bază un caz real, asasinarea lui Elizabeth "Beth" Short - ce avea să ajungă cunoscută drept "Dahlia neagră" , dar ancheta este pură ficțiune. Avem de-a face, dacă vreţi, cu o tentativă livrescă de rezolvare a unui caz rămas nerezolvat în realitate.

Sunt cateva cazuri macabre, ce-i drept, despre care îmi place să citesc. Dacă există filme, documentare sau seriale despre aceste subiecte, cu atât mai bine. Este vorba despre crimele lui Jack the Ripper, despre crimele comise de Ted Bundy și despre cazul "the black Dahlia". Aceste cazuri au ceva ce mă atrag, chiar dacă nu au cele mai sănătoase subiecte.

Cei doi eroi ai acestui roman – Bucky Bleichert şi Lee Blanchard – sunt doi boxeri de succes, care, la sfârşit de carieră sportivă, devin poliţişti în LAPD. Povestea este istorisită de Bleichert – din punctul său de vedere – și ne explică motivele pentru care a ajuns poliţist, ne explică ce necazuri a avut de înfruntat din cauză că avea origini germane, ne explică strania sa prietenie cu Blanchard şi ne povesteşte şi mai strania poveste de dragoste ce-i implică pe cei doi şi pe fosta prostituată Kay Lake.

Avem de-a face cu un roman poliţist a cărui acţiune se desfăşoară înaintea apariţiei calculatoarelor, a bazelor de date şi a telefoanelor mobile, adică pe vremea când poliţia rezolva cazurile cu multă alergătură, cu multă intuiţie şi cu mulţi pumni în gură. Şi, de parcă toate acestea nu erau de ajuns, poliţiştii erau obligaţi să-şi facă datoria ţinând seama de jocurile politice, de interesele celor avuţi şi de rasism.

Elizabeth Short avea 22 de ani când, în 15 ianuarie 1947, i-a fost găsit corpul fără viață pe o stradă din Los Angeles. Șocant este că trupul îi era tăiat în două și complet lipsit de sânge. Inițial, pentru că era atât de palidă, cea care a descoperit moartea lui Elizabeth a fost tentă să creadă că este doar un manechin de plastic lăsat de izbeliște pe iarbă.

Tăieturile au fost făcute cu o precizie de chirurg, căci niciunul dintre organele interne nu a fost afectat. Un rânjet sinistru îi fusese format pe chip de două tăieturi de o parte și de alta a gurii. Nu a fost găsit niciun strop de sânge la locul în care fusese cadavrul, semn că a fost plasat acolo după crimă.

La nouă zile de la sinistra descoperire, autoritățile au primit un plic în care se afla o scrisoare în care cuvintele erau formate din tăieturi din ziare, alături de o parte dintre lucrurile personale ale lui Elizabeth: certificatul de naștere, o veche agendă din care lipseau câteva pagini, dar și fotografii. Plicul fusese dat cu gaz pentru a nu păstra nicio amprentă care ar fi dat indicii cu privire la expeditor. În zilele următoare au fost primite mai multe scrisori, unele de mână, care păreau a veni din partea criminalului. Cu toate acestea, nu au existat dovezi care să le ateste veridicitatea.

Ellroy este un adevărat maestru şi, în stilul său caracteristic, cu fraze scurte şi aparent necizelate, ne ţine sub tensiune, găsind fără încetare noi şi noi elemente care să ne trezească interesul. Ne vom pomeni că suntem mânaţi fără încetare de-a lungul unui drum pe care doar autorul l-a cunoscut de la început şi abia după ce vom termina romanul ne vom da seama că nimic n-a fost întâmplător, că a existat o logică ascunsă a faptelor, dar pe care noi (ca şi Bleichert, povestitorul) n-am înţeles-o decât atunci când povestea s-a încheiat.

Nu cred că nu există persoană care să nu fi auzit măcar de "L.A. Confidential" – un film cu o distribuţie de excepţie şi care a câştigat o grămadă de premii. "L.A. Confidential" (1997) este ecranizarea romanului cu acelaşi nume al lui Ellroy, o carte care face parte dintr-un grup de patru romane – L.A. Quartet. "The black Dahlia" este primul roman din această serie extraordinară.

Polirom a publicat L.A. Confidential, deşi acesta este al patrulea volum din serie, mizând pe succesul filmului pentru a vinde cartea. Este o politică folosită deseori de editurile din ţara noastră – politică de succes. Evident, după ce cititorii români aveau să se familiarizeze cu autorul, aveau să apară şi celelalte volume. Au apărut încă două, "Marele niciunde" şi "Dulcele sărut al Daliei".

Ordinea publicării în română n-a respectat ordinea apariţiei în limba engleză, dar cele patru romane pot fi citite în orice ordine, ele fiind cărţi independente, care au în comun doar locul acţiunii şi câteva personaje secundare.

Acţiunea romanelor lui Ellroy se desfăşoară pe Coasta de Vest, imedat după sfârşitul Celui De-al Doilea Război Mondial. Eroii lui Ellroy sunt poliţişti violenţi, corupţi şi – în acelaşi timp – capabili de dragoste, de sacrificiu şi mânaţi de o concepţie proprie despre onoare şi justiţie.

"The black Dahlia" a fost ecranizat în 2006, avându-i pe Josh Hartnett, Scarlett Johansson și Aaron Eckhart în rolurile principale. Am vazut filmul de vreo 2 sau 3 ori deja , dar este o ecranizare minunată a cărții.

"The Black Dahlia" is largely the tale of love in conflict with sexual obsession. Short is never seen alive. I built her character entirely from postmortem reminiscence. She is misinterpreted until the precise moment that my detective hero comes to understand that he is as one with her.

- James Ellroy, interviu The Guardian

James Ellroy este un scriitor celebru în America, dar mai puţin cunoscut în Europa. Romanele sale poliţiste s-au publicat în toată lumea, în tiraje incredibile, iar ecranizările cărţilor sale s-au bucurat de un succes incredibil. Romanele sale sunt mai mult decât o proză poliţistă de calitate – adică sunt cărţi pe care trebuie neapărat să le citiţi.