Recenzie | "SS-GB" de Len Deighton

Al Doilea Război Mondial s-a încheiat. Germania a câștigat bătălia, dar lupta continuă...

Este noiembrie 1941, la nouă luni după ce naziștii au invadat cu succes Marea Britanie. Churchill a fost executat și regele închis în Turnul Londrei. La Scotland Yard, renumitul detectiv inspector Archer încearcă doar să își facă meseria ca să poată merge acasă la baiatul lui. Soția și-a pierdut-o în război.

Totuși, când ceea ce pare o crimă într-un apartament din Mayfair conduce investigația spre ceva ce poate avea rezultate incredibile - putând chiar să răstoarne rezultatul războiului - Archer este prins ca într-o menghină între superiorii săi brutali și rezistența britanică și atras într-un complot care ar putea schimba viitorul lumii.

Cum ar fi dacă?

Recenzie_SS-GB_Len_Deighton
Photo credit: BBC One

În acest roman care prezintă o istorie alternativă, Germania Nazistă a câștigat cel de-Al Doilea Război Mondial. Este noiembrie 1941. Al Doilea Război Mondial s-a încheiat în Europa pe 19 februarie, când Marea Britanie s-a predat Germaniei Naziste. Un prim-ministru marionetă l-a înlocuit pe Winston Churchill, care a fost executat în Germania. Regele George al VI-lea este reținut în Turnul Londrei. Evreii au fost adunați și trimiși în lagărul de concentrare de la Wenlock Edge.

Recenzie_SS-GB_Len_Deighton
Photo credit: BBC One

La Scotland Yard, Detectivul Superintendent Douglas Archer raportează generalului SS Fritz Kellerman, ale cărui puteri (în poliție) se extind asupra întregii țări. DS este supranumitși „Archer of the Yard” sau „Sherlock Holmes al anilor 1940”. Este cel mai faimos detectiv al țării, datorită succesului său în închiderea mai multor cazuri de crimă importante.

Archer și Sergentul Harry Woods, investighează o crimă misterioasă când primesc vestea că un colonel SS - Dr. Oskar Huth - vine special din Germania la ordinele exprese ale Reichsfürer Heinrich Himmler pentru a supraveghea investigarea cazului.

Recenzie_SS-GB_Len_Deighton
Photo credit: BBC One

Între timp, Rezistența nu a cedat, chiar dacă armata s-a predat.

Londra este în ruine. Raționalizarea este severă în toată zona ocupată. Mii de soldați britanici sunt ținuți în lagăre de prizonieri sau în lagăre de muncă forțată de pe continent.

Pe măsură ce povestea avansează, cazul de crimă devine mult mai complex, cu conexiuni neașteptate și care-i depășesc cu mult puterile lu Archer, mai ales că realizează destul de rapid că de rezolvarea axestui caz depinde viitorul lumii. Archer, Huth și Kellerman se învârt cu prudență unul în jurul celuilalt într-un joc cu mize mari care le pune în pericol cariera și viața.

Ca întotdeauna în cazul thrillerelor, există o mulțime de surprize și răsturnări de situație și această carte nu va dezamăgi în acest sens. În ciuda faptului că a fost scris în anii 60, romanul se citește relativ ușor. Este scris cu un limbaj simplu, dar precis. Nu este exagerat de descriptiv, deși am trecut peste majoritatea titlurilor militare germane.

Recenzie_SS-GB_Len_Deighton

Singurele mele critici ar fi că Douglas Archer este adesea doar un observator la ceea ce se întâmplă, mai degrabă decât un protagonist. O altă chestie care mi s-a părut ușor nerealistă ar fi faptul că superiorii naziști a lui Archer păreau blânzi, chiar toleranți față de el, acceptându-i erorile sau greșelile destul de ușor. Tind să cred că realitatea ar fi stat cu totul altfel, naziștii nefiind cunoscuți pentru răbdarea și bunătatea lor.

Povestea are un final satisfăcător și este o interpretare interesantă și credibilă a cum ar fi putut arăta Marea Britanie sub ocupație nazistă. Este un roman pe care îl recomand celor cărora le plac istoria alternativă, sunt pasionați de Al Doilea Război Mondial sau ciresc romane polițiste, thriller sau spionaj. SS-GB este un roman de istorie alternativă de primul rang.

În noiembrie 2014, BBC a anunțat o miniserie cu cinci episoade, SS-GB, adaptată după romanul lui Len Deighton de către scenariștii care au colaborat pentru seria James Bond, Neal Purvis și Robert Wade. A fost difuzat pe BBC One între 19 februarie 2017 și 19 martie 2017.

Recenzie_SS-GB_Len_Deighton