Recenzie|"Mândrie și prejudecată" de Jane Austen

Actualizată în: 7 feb. 2022

Elizabeth Bennet este întruchiparea perfectă a eroinei tipice pentru Jane Austen: inteligentă, generoasă, sensibilă, incapabilă de gelozie sau de orice alt păcat major. Am putea crede că asta o face o mironosiță insuportabilă, dar adevărul e că Lizzy este o tânără modernă și sofisticată, care, la nevoie, știe să dea o replică spirituală și politicoasă, însă mustind de sarcasm.

Ocazia i se ivește când îl cunoaște pe arogantul, dar onestul burlac Fitzwilliam Darcy, prototipul eroului romantic distant și intens masculin, care o tratează inițial cu superioritate și chiar cu grosolănie. Căci, fără îndoială, miza romanului "Mândrie și prejudecată", întrebarea care a făcut și face generații de cititori să întoarcă filă după filă până în ziua de azi este: vor ajunge Elizabeth și domnul Darcy, în ciuda diferențelor care îi fac aparent incompatibili, să fie împreună?

“Mândrie și prejudecată” este romanul meu favorit din literatură. Am citit și recitit cartea, în română și engleză, de nenumărate ori, și sigur o să mai fac asta. Îmi place povestea Elizei și a lui Darcy, felul în care sentimentele ei în legaură cu el se transformă, de la momentul în care jura că nu va dansa niciodată cu el și până la final. Dacă sentimentele ar fi fost exprimate în culori, Elizabeth ar fi traversat întreg curcubeul.

Cine nu a citit cartea, sigur a văzut una dintre numeroasele ecranizări. Toți cei pasionați de literatura au auzit de Elizabeth Bennet și dl. Darcy. Ea este o tânară plină de prejudecăți dintr-o familie nu foarte înstarită și are patru surori. Toate au ca scop găsirea unei partide bune pentru căsătorie pentru a-și depăși condiția și a-i ajuta pe părinți. El este un bărbat cu un venit foarte mare și plin de mândrie.

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."

Sosirea noului vecin, dl. Bingley, despre care se știa că este un burlac înstărit, o pune pe jar pe Mrs. Bennet, care vrea neaparat ca acesta să îi cunoască fiicele și, evident, să se și însoare cu una din ele. Cu această ocazie, Elizabeth și Darcy se întâlnesc pentru prima dată. Darcy este, de asemenea, un burlac ce posedă o avere considerabilă – mult mai mare ca a lui Bingley, deci mult mai “bine cotat” - fiind și cel mai bun prieten al domnului Bingley.

Prima întâlnire dintre Lizzie și Darcy a fost cu „scântei”, creând rapid între ei o stare de antipatie, dar de la ură la dragoste este doar un pas. Totuși, drumul până acolo e pavat cu “bune intenții” și ei vor trebui să treacă peste numeroase probleme pentru a putea sa fie împreună.

După cum probabil toată lumea știe deja, familia Bennet nu este o familie întocmai înstărită având destul de multe neajunsuri în materie de bani – casa urmând să fie moștenită de o rudă îndepărtată la moartea dl. Bennet – moștenirea fiind doar pe linie bărbătească, conform legii vremii respective. Toate cele cinci fete sunt numai bune de măritiș, toate ieșite în societate căci în perioada respectivă, nu te puteai mărita dacă nu aveai debutul în societate făcut, iar mama Bennet este pusă pe fapte mari.

În momentul în care domnul Bingley este pe picior de mutare în Longborn, localitatea în care familia Bennet locuia, mama Bennet deja își si vede una dintre fete căsătorite și stăpână pe un domeniu mare. Sau, de ce nu, chiar două fete căsătorite. Aceste planuri ale doamnei Bennet vor porni o serie de întamplari, care ne vor testa nouă rabdarea (ca să fiu complet sinceră, mama Bennet mi-este tare antipatică), iar personajelor le va testa curajul și sinceritatea.

Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la “Mândrie și Prejudecată”, și care nu poate fi redat în niciun film, a fost limbajul folosit de Jane Austen. Romanul a fost scris la începutul secolului XIX (mai exact în 1813), descriind fidel normele și viața oamenilor din societate. Fiind un roman pre-victorian, este caracterizat de mulți ca fiind plictisitor. Totuși, nu putem compara un roman scris acum peste 200 de ani cu ceea ce scriu autorii contemporani. Nu era neapărat cea mai bună perioadă pentru căsătorii, dacă nu dețineai o avere sau un titlu, dar asta nu vă oprește să visați la un bal din acele timpuri.

"In vain I have struggled. It will not do! My feelings will not be repressed. You must allow me to tell you how ardently I admire and love you. In declaring myself thus I'm fully aware that I will be going expressly against the wishes of my family, my friends, and, I hardly need add, my own better judgement."

Dintre toate ecranizările pe care le-am văzut, cel mai mult mi-a plăcut mini seria BBC din 1995, cu Colin Firth în rolul lui Darcy și Jennifer Anne Ehle în rolul lui Elisabeth. Mi se pare că cei doi au intrat cel mai bine în roluri (chiar dacă mi-a plăcut și interpretarea lui Keira Knightley în filmul din 2005).

Mai știți casa aia faină din serial? Conacul (mai bine zis palatul) lui Darcy? Să vă spun câteva info interesante:

• Casa se numește Wentworth Woodhouse, si se află în districtul metropolitan al orașului Rotherham din South Yorkshire

• Este deținută de Wentworth Woodhouse Preservation Trust

• Casa are 356 de camere (câte o cameră pentru fiecare zi a anului) și peste 12 km de hol

• Poate să adăpostească un staff de 1000 de persoane

• Conacul a intrat în Cartea Recordurilor ca fiind cea mai mare proprietate privată locuibilă din Regatul Unit.

• A fost achiziționată cu 7 milioane de lire sterline, însă renovarea va costa alte 40 de milioane.

Wentworth Woodhouse

În cazul în care nu știați deja, romanul are și o continuare modernă. De această dată, aflăm povestea Georgianei, sora mai mică a lui Darcy, iar acțiunea noului roman are loc la doi ani după "Pride & prejudice". Încă nu am apucat să citesc acest roman, dar am văzut recenzii pozitive. Promit că o să revin cu o recenzie de îndată ce o voi citi.