Recenzie | "Instinct criminal" de Thomas Enger

Când liceul situat într-un mic sat norvegian, Fredheim, devine o scenă a crimei, suspectul principal este Even, în vârstă de 17 ani. Pe măsură ce ancheta se extinde, rețelele de socializare se umplu de acuzații, zvonuri și chiar amenințări la adresa lui Even, iar adolescentul se trezește subiectul unui proces online și judecat... pentru două crime. Secretele clocotesc sub suprafața calmă a acestei comunități strâns unite.

Pe măsură ce evenimentele din trecut edifică, pas cu pas, situația din prezent, Even este forțat să pună la îndoială tot ceea ce credea că știe. A fost moartea tatălui său - într-un accident de mașină, cu un deceniu mai devreme - într-adevăr întâmplătoare? Relația lui a stârnit ceva pentru care cineva este pregătit să omoare? Se pare că nu există nimeni în care Even să aibă încredere. Dar noi putem avea încredere în el?

Un thriller încordat, emoționant și înfiorător, "Instinct criminal" examinează însăși natura răului și ne forțează să răspundem la câteva întrebări: cât de bine ne cunoaștem familiile? Cât de bine ne cunoaștem pe noi înșine?

Este primul roman scris de Thomas Enger pe care l-am citit! Deci da, poate am întârziat un pic, dar a meritat așteptarea. "Instinct criminal" este un roman intens, delicios de întunecat și fiecare pagină este plină de un mister care captivează cititorul. Aceasta este una dintre acele cărți care ar trebui să vină cu sloganul "Nu presupune nimic, pune la îndoială totul!", genul meu preferat de lectură. Autorul direcționează greșit cititorul cu orice ocazie, nimic nu este așa cum pare la început și unde fiecare personaj care este plasat în lumina reflectoarelor nu face decât să adauge și mai multă nesiguranță la sentimentul de neîncredere deja existent.

Acțiunea romanului "Instinct criminal" se desfățoară în micul sat norvegian Fredheim. Liceul local devine o scenă a crimei, degetul suspiciunii este îndreptat către Even, în vârstă de doar 17 ani. Pe măsură ce ancheta se desfășoară, Evan se trezește judecat pe rețelele de socializare, toată lumea din oraș are o opinie, „vinovat de dovedit nevinovat” pare să fie consensul general.

În timp ce Even încearcă să descopere adevărul și să-și "spele" reputația, devine clar că unii săteni au secrete ascunse, pe care ar prefera să rămână îngropate adânc. Cartea este povestită pe două planuri narative: unul este în prezent și se concentrează pe sala de judecată cu Even depunând mărturie, iar celălalt plan urmărește evenimentele de după comiterea crimelor care au condus la acest proces. Ambele povești se îmbină perfect, atragând cititorul mai mult în rețeaua încâlcită creată de autor, menținând - în același timp - un sentiment de trepidare care continuă să crească pe măsură ce povestea se desfășoară.

Thomas Enger a creat o grămadă fascinantă de personaje. Unul dintre acele personaje, chiar personajul principal, este un tânăr a cărui viață se prăbușește de peo zi pe așta, care a fost cândva popular și adorat de toți și care se găsește acum în centrul atenției din motive greșite. Speculațiile se răspândesc rapid, iar Evan rămâne uluit, furios și speriat, neștiind cum să acționeze mai departe. Și eu m-am întrebat dacă pot avea încredere în Evan, la urma urmei „nu există fum fără foc” sau cel puțin așa spune o vorbă din popor. Inspectorul șef Yngve Mork, cel care conduce ancheta, este un alt personaj cu care am simțit o legătură profundă, încearcă să își revină de pe urma pierderii soției sale care a murit de cancer.

"Instinct criminal" este o lectură relativ scurtă, de puțin peste 300 de pagini, dar „cele mai bune lucruri vin în pachete mici”. Un mic sat norvegian este decorul perfect pentru acest roman. Piesajul își dă impresoa de claustrofobie, este un loc unde bârfa și specula devine adevăr, iar relațiile orășenilor sunt învăluite în minciuni și trădare. Această carte are tot ceea ce își poți dori, fiind un thriller polițist, ce îmbină excelent misterul și suspansul. Romanul a fost rescris de Thomas Enger pentru a putea fi citit și de adolescenți. Cartea nu conține nicio fază explicită și îți lasă doar imaginația să lucreze.

Datorită acestei prime cărți pot spune că autorul se află acum pe lista mea de autori favoriți și, în cazul în care vă întrebați, „da”, este o carte pe care aș recomanda-o oricui caută un roman polițist altfel, diferit de tot ceea ce ați citit până acum la atât de multe niveluri. Urmează să citesc seria de cinci cărți Henning Juul, o serie foarte apreciată de cititori și specialiști.

Thomas Enger s-a născut pe 21 noiembrie 1973, la Oslo și este scriitor și jurnalist norvegian. A crescut în Jessheim, dar acum locuiește la Oslo cu concubinatul său și cei doi copii. Este jurnalist calificat și a lucrat pentru Nettavisen timp de nouă ani. Thomas Enger este, de asemenea, și compozitor.

A debutat cu cartea „Skinndød” în 2010. A fost prima carte de sine stătătoare, dintr-o serie de cinci cărți, despre jurnalistul Henning Juul. De atunci, seria a fost vândută în 30 de țări, iar cartea a fost nominalizată la eDunnit Award 2012, în cadrul CrimeFest. El a câștigat „uPrisen” de două ori, mai întâi în 2014 pentru "The evil legacy", apoi în 2018 pentru „Killer instinkt”.