Recenzie | "Iarna crimelor perfecte" de Tony Mott (Gigi Alexa #1)

Voiam de ceva vreme să citesc cărțiile lui Tony Mott. M-a atras faptul că poveștile se petrec într-un cadru cunoscut, la Brașov, dar mi-au plăcut si titlurile romanelor... au ceva aparte. Povestea de față este bine scrisă, antrenantă, te ține în suspans și o să ajungeți să o îndrăgiți pe Gigi.

Vreau să continui să citesc cât mai mulți autori români contemporani, pentru că avem autori foarte talentați și pe care trebuie sî îi susținem și să îi promovăm.

"Iarna crimelor perfecte", este un roman thriller-polițist (cel puțin așa l-am conceput eu) care o are ca protagonistă pe medicul legist/psiholog Regina Alexa (cu numele de scenă Gigi). Gigi este o tânără excentrică, cu un simț al modei aparte, dar care îți spune pe șleau tot ceea ce gândește și care încă se luptă cu anumite traume din copilărie. Pe lângă toate astea, are un al șase-lea simt extrem de dezvoltat și este pur și simplu genială.

După ce cadavrul fostului ei psihoterapaut - Ioan Fora - este găsit carbonizat în propria mașină, în urma unei explozii, Gigi este medicul legist chemat la fața locului pentru investigații preliminare. Este un caz complicat, cu multe ramificații, mai ales că victima era o persoana plăcută de toți, care nu avea dușmani.

Acest caz prezintă multe similitudini cu un alt caz, care între timp fusese închis, așa că Gigi face echipă cu locotenentul Matei Vălean pentru a încerca să elucideze aceste mistere. Principalul suspect într-un caz de omucidere este soțul sau soția. În acest caz, dna. Fora se dovedește a fi nevinovată, așadar, cine l-a ucis pe Ioan Fora?

A fost o crimă premeditată sau criminalul a profitat de o oportunitate de moment?

Există trei motive principale pentru care se comit crime, în general: bani, dragoste/sex sau răzbunare. Care este motivul care l-a îndemnat pe criminal să comită o asemenea faptă?

Unii indivizi decid să comită o crima si planifica fiecare pas, pentru a crește șansele de reușită și pentru a reduce riscul de a fi prinși. Acești indivizi sunt cei care fac o alegere clară a acțiunilor lor, în deplinătatea facultăților mintale. Alții, din contră, comit crima din impuls, furie sau teamă, crima fiind un stil de viață care le oferă mari recompense, admirație și exaltare. Care a fost motivul aceste crime?

V-am spus deja că Gigi este genială, însă fără intuiția ei fenomenala, cazul nu s-ar fi

rezolvat. Ce îmi place enorm la personajul ei este că ea poată să lase la o parte toate problemele din viața personală și să își facă treaba ca o profesionistă, lucru care nu poate fi spus și despre unii dintre colegii ei polițiști. Este o poveste complicată acolo, dar Gigi reușește să le depăsească pe toate, ca o femeie puternică ce este. Este un personaj minunat de zăpăcit și, din anumite puncte de vedere, m-am regăsit și eu în traumele și în felul ei de a fi.

Nu știu dacă vouă vi se întâmplă să "cuplați" personajele imediat ce începeți un roman, dar eu fac asta de fiecare dată și sunt dezamăgită de fiecare dată când autorul are o viziune diferită față de viziunea mea :). Așa am pățit si cu romanul lui Tony, cu personajele Gigi si Matei Vălean. Nu știu ce viitor le este scris, dar abia aștept să citesc și următoarele două volume din serie, lucru pe care vi-l recomand si vouă :).

Tony Mott (pseudonimul Antonetei Galeș) s-a născut în 1970 la Brașov. Debutează în 2008 cu ”Roșu”, la editura Pastel, din Brașov, un roman despre o întoarcere după 20 de ani în România post-comunistă a eroinei care emigrase ilegal. În 2010 apare la aceeși editură volumul de poezii ”Hohote & Clocote”.

Mai întâi timid, odată cu romanul ”Doi”, roman apărut la editura Tritonic, din București, în 2012, stilul autoarei devine din ce în ce mai pregnant în genul mystery&thriller. Încadrat de unii critici ca roman urban,”Doi” este romanul unei dispariții și motivelor care stau în spatele acesteia.

Seria Julieta este un thriller care se petrece în lumea medicală, miza fiind întâietatea pe piață a unor cercetări inovatoare. Primul roman al seriei apare în 2014, ”Julieta avea un pistol” și cel de al doilea, ”Un glonț pentru Julieta” în 2016. Odată cu seria Julieta, avem de-a face cu spionaj industrial și crime violente, în numele unor cercetări menite să prelungească viața. ”Nu dați cu pietre în Julieta” încheie seria.

Seria Gigi Alexa începe cu ”Iarna crimelor perfecte”, roman publicat în decembrie 2019 și aduce în prim plan Brașovul în care se petrece acțiunea. Explozia unei mașini într-un garaj generează o anchetă care descoperă că victimele sunt și călăi. Cel de-al doilea roman al seriei, "Toamna se numără cadavrele" a fost lansat în septembrie 2020 și este un puzzle care face legătura între mai multe crime în timp ce te plimbă pe străzile din Brașov. Al treilea roman din seria Gigi Alexa, "Ultima vară otrăvită" a fost lansat în luna iunie 2021.

Antoneta Galeș deține un master în resurse umane și comunicare și este Senior Professional in Human Resources (certificare Society for Human Resources Management USA). Este art-terapeut Phronetik® și Solution-focused Coach. Scrie frecvent articole despre schimbare organizațională și leadership în publicații de specialitate din România.