Recenzie | "Fetița pe care au lăsat-o în urmă" de Roxanne Veletzos

"Într-o noapte friguroasă din ianuarie 1941, o fetiță evreică este găsită pe treptele unui bloc din București. De vreme ce România s-a aliat recent cu naziștii, populația evreiască este în mare pericol, persecuțiile fiind din ce în ce mai violente. Fetița este plasată într-un orfelinat și adoptată în cele din urmă de un cuplu înstărit, fără copii, care îi pune numele Natalia. Pe măsură ce se obișnuiește cu noua ei viață, fata uită cu totul de părinții care au fost forțați să o părăsească. Se gândește la ei chiar și mai puțin când România intră sub ocupația sovietică.

Deși Natalia crește într-o lume sumbră și fără speranță, urme ale identității ei străpung suprafața vieții de zi cu zi, conducând treptat la o descoperire care îi va schimba destinul. Se îndrăgostește în secret de Victor, un tânăr impetuos care devenise prieten de familie cu mult timp în urmă, când era doar un student sărac. Natalia împlinește douăzeci de ani, iar ea și Victor, acum un important funcționar în regimul comunist, se întâlnesc din nou. De data aceasta, au o aventură pasională, în ciuda obstacolelor care îi înconjoară și a secretelor întunecate ale lui Victor.

Când Nataliei îi este oferită brusc o șansă unică la libertate, Victor este hotărât să o ajute să scape, chiar dacă asta înseamnă să o piardă. Natalia trebuie să ia o decizie dureroasă: să rămână în București cu părinții săi adoptivi și cu bărbatul pe care a ajuns să-l iubească sau să profite de șansa de a-și trăi în cele din urmă viața și de a se confrunta cu enigma dureroasă a trecutului ei."

„Cu angoasă și disperare, îl eliberăm pe acest copil în mâinile lui Dumnezeu, cu speranță și credință, pentru a putea fi mântuită”.

Aceasta a fost nota care a rămas în frumoasa rochie de catifea a fetei în ziua în care părinții ei evrei au fugit din orașul București, România abandonându-și fiica tânără, de doar 3 ani, singură pe străzile periculoase ale Bucureștiului. Este o poveste de ficțiune, dar care a avut la bază o poveste reală, fetița abandonată fiind chiar mama autoarei.

Personajul principal al acestui roman captivant este Natalia, o fetiță de trei ani. Părinții Nataliei s-au ascuns, lăsându-și în urmă tânăra fiică, în speranța că o familie iubitoare o va găsi și o va îngriji până când vor putea să se întoarcă în siguranță și să o aducă acasă. Natalia este plasată într-un orfelinat și adoptată rapid de un cuplu iubitor și bogat care nu are copii. Natalia este un personaj de neuitat - chiar a ajuns la mine. cumva, m-am simtit aproape de ea. Natalia crește în această lume tristă sub regimul comunist și ocazional se uită la propria identitate, pe care nu o înțelege pe deplin.

Mai târziu se îndrăgostește de Victor, care el lucrează pentru comuniști și este insurat. El este prima ei iubire și este hotărât să o ajute să scape, să fugă din această lume gri unde Talia nu are niciun viitor demn de ea. Știe că trebuie să o facă să plece chiar dacă el nu poate merge cu ea și asta înseamnă să o piardă definitiv.

O poveste frumoasă și înnebunitoare despre familie, dragoste, pierdere și eliberare.

Acest roman de război este sfâșietor, șocant și emoțional. Au fost multe bucăți de istorie despre care am citit și nu știam (da, așa e, spre rușinea mea). Romanul este împărțită în trei. Personal, cele mai capitivante mi s-au parut prima și ultima parte. Deși și partea a doua a avut farmecul ei, iar scrierea a fost excelentă, povestea din acel moment a avut un impact mai mic asupra mea.

Totuși, aspectul preferat al acestei cărți a fost dragostea pentru familie. Anton și Despina au dorit cu tărie să aibă un copil și, într-o perioadă în care se simțeau fără speranță, Natalia a intrat în viața lor. Natalia era prețuită și cei doi și-au trăit viața încercând să compenseze tot ceea ce pierduse micuța din cauza războiului.

Totuși, cum eu sunt o romantică incurabilă și ador poveștile cu happy-end, mi-ar fi plăcut ca Talia și Victor să se regăseasca, cumva, și să rămână împreună. Da, este o poveste care are la bază fapte reale, dar romanul este ficțiune așa că un final fericit ar fi putut fi construit :).